Schrijven als therapie.

Ik zit nu al bijna 3 weken dagelijks ca. 2u in de auto van en naar het werk. Daarnaast zit ik nog eens gemiddeld 9u op een bureaustoel op kantoor. Amper bewegen, de rug die huilt om gebogen en verwrongen te worden. En dan kom je thuis, helemaal leeg, futloos en uitgeput. En wat doe je dan?

Je gaat aan tafel zitten, met een tas thee. Je zet de laptop aan en opent een leeg blad. Een onbeschreven blad. Wat is dat mooi, een onverteld verhaal. Het kan nog alle richtingen uitgaan. Je verbeelding is baas. Het brengt je zo ver als je wilt, ver weg van alles en iedereen, naar onbestaande werelden. Het brengt je ook zo dicht bij jezelf als dat je zelf toelaat. Duik diep, graaf en ontdek een schat aan wijsheid.

2 weken geleden zat ik even diep. Ik was in een put gevallen, die ik onbestaande achtte. En onverhoopt zocht ik naar afleiding. Opleidingen, cursussen, workshops, eender wat om de wilde geest te temmen. Want als ik de gedachten de vrije loop laat gaan, dan verzinnen die een geweldige verhalen, maar verhalen die nu moeilijk beleefbaar zijn.

Een e-mail tussen mijn ongewenste post ving mijn aandacht. Ik had me lange tijd geleden op een nieuwsbrief geabonneerd, maar nam nooit de tijd om die te lezen. Afzender: Creatief Schrijven.
Enkele klikken later kwam ik op de website terecht van het Conservatorium in Leuven. Ik ga in september met een cursus 'creatief schrijven' starten. 

Om alvast te oefenen, heb ik een schrijfclubje opgericht voor mensen met een goed geschrift. Ben jij erbij?

Het eerste onderwerp werd 2 weken geleden gekozen. Intussen werden de eerste werkstukken uitgewisseld. Het werkt bevrijdend dat schrijven. Naast lopen, koken en yoga is dit ook een vorm van therapie. Om de geest gezond te houden en deze te ontdoen van woorden en gedachten. Om lichter te zijn. Dat heet loslaten.

PS: heb je zin om mee te doen, geef even een seintje en ik bezorg je het huidige onderwerp. Want niets is zo mooi als wanneer het gedeeld wordt!